söndag 26 augusti 2007

Förslag på grenar, utförande och regler


Lite feedback på det här vore uppskattat. Borde någon gren göras om helt, eller tas bort? Har varit önskemål om fler fysiska grenar i nästa års upplaga.



Nuvarande grenar:


4-ölsvepning

Stockstötning

Dead mans carry

Äggkastning

Terrängbana

Stenstötning

Dragkamp

Kast med bildäck

Skottkärra

Idioten

Blind mans öl

Ironman


Alla grenar klockas av 2 tidtagare, om ingen opartisk domare finns tillgänglig fattas beslut om eventuella regelbrott och tveksamheter av de icke-tävlande lagen.

4-ölsvepning
Laget tilldelas 4 öl, 2 per lagkamrat.
Ölen öppnas innan grenen börjar, för att undvika att de går sönder när man under press försöker öppna dem.
När domaren räknat ned och börjat todtagningen börjar laget dricka.
Det gäller att på kortast möjliga tid få i sig ölen.
För att ölen ska räknas som godkänd får enbart skum finnas kvar när burken kontrolleras.
Om burken bedöms som icke godkänd läggs det på 10 straffsekunder (strafftiden kan diskuteras, men det ska svida.)

Stockstötning
Här gäller det att stöta en stock så långt som möjligt. Lagets sammanlagda distans utgör den slutliga distansen.
Stocken får stötas med vilken greppfattning den tävlande finner bekväm.
Stocken får inte rullas iväg. Landar den däremot och börjar rulla räknas det som ett godkänt kast.
Övertramp under 15 centimeter accepteras, men respekteras inte. Den tävlande kan räkna med att bli kallad fuskare.
Övertramp över 15 centimeter bestraffas med 2 meters avdrag.
Ingen tidtagning på denna gren.

Dead Mans Carry
En sträcka på 20 meter mätes upp. Denna sträcka ska laget springa. Ena lagkamraten springer sträckan med den andra på ryggen. Sveper en öl, som inte är för-öppnad. Sedan hoppar han upp och den andra lagkamraten springer tillbaka och sveper en öl.
Hela sträckan ska springas med lagkamraten på ryggen. Ramlar denne av måste man stanna för att åter hoppa upp. Endast en i laget får vidröra marken under 20-meters sträckan. Om bägge springer tillsammans läggs en strafftid på 10 sekunder till. Laget diskvalificeras från grenen om bägge springer hela sträckan.
Om den burne blir nedsläppt innan 20meters markeringen läggs en strafftid på 10 sekunder till. Man måste alltså springa förbi markeringen.
Om ölen inte godkänns läggs det till strafftid.

Äggkastning
Ett okokt ägg skall kastas mellan laget. Det lag som klarar längst distans utan att ägget går sönder vinner. Ganska enkelt. Borde det stå något mer?

Terrängbana
En bana på ca 600 meter mäts upp i terräng. Stafett. Laget springer från punkt A till punkt B där en öl skall svepas. Sedan tillbaka till punkt A för att näste man ska springa.
Tidstillägg för icke godkänd öl.
Tidstillägg för genvägar i terrängbanan.
Vid stafettbytet måste laget vidröra varandra, lämpligtvis med en high-five.

Stenstötning.
En sten skall stötas så långt som möjligt. Lagets sammanlagda distans utgör totalen.
Stenen får inte kastas, utan måste stötas.
Övertramp under 15 cm accepteras
Övertramp över 15 cm bestraffas med ett avdrag på 2 meter.

Dragkamp.
Utslagstävling. Alla lagen möter varandra i en dragkamp. Mittmarkeringen ska dras 3 meter över en markering.
Om ett lag förlorar alla matcher är laget ute. Det lag som vunnit över alla lag vinner grenen. Om det blir lika drar de 2 lagen om för att kora vinnarna.
(Utdrag från Svenska dragkampsförbundet: Det är t ex förbjudet att sitta ner, låsa repet vid kroppen eller flytta händerna på repet.)
Frågan är vilka av de reglerna vi borde anamma. Röstning?

Kast med bildäck.
Ett bildäck skall kastas så långt som möjligt. Lagets sammanlagda distans utgör totalen. Däcket måste kastas liggande, horisontellt. Om det ställer sig upp och rullar i landningen är det godkänt, och en trevlig bonus. Övertramp under 15cm accepteras. Övertramp över 15cm bestraffas med 2meters avdrag.

Skottkärra
Samma principer som i dead mans carry. En sträcka på 20 meter skall springas/gå skottkärra. Tappar man ena benet, eller båda stannar man och tar upp det. Det är bara tillåtet att ena personens händer, och andra personens fötter vidrör marken under sträckan. Benen får släppas ned först efter att händerna har passerat markeringen. Annars läggs en strafftid på 10 sekunder till sluttiden. På domarens kommando lyfts benen upp och tidtagningen och loppet börjar. Icke godkänd öl bestraffas med 10 sekunders tillägg.

Idioten
Här får vi ta ett allvarligt snack, för årets version var riktigt risig.

Blind mans öl
En cirkel läggs ut med hjälp av dragkampsrepet ca 4 meter i diameter. Det tävlande lagets får ögonbindel och snurras 10 varv samtidigt som 4 öl placeras i cirkeln. Det gäller för laget att hitta alla 4 öl. När alla öl har hittats får de börja dricka ölen. Tidtagningen börjar när laget befinner sig i cirkeln. Tidstillägg för icke godkänd öl.

Ironman
6öl skall svepas på kortast möjliga tid. samma regler som 4ölsvepningen.

3 grenar till behöver komma med. Seriösa förslag är alltid välkomna.
En genomgång av förslagen och en renskrivning borde göras på ett möte. Vi bör även ha en tävlingsöl-testarkväll. Kanske i samband med mötet?

fredag 24 augusti 2007

Dags att börja planera!

För att undvika allt jävla strul så är det dags att börja planera inför nästa år.
Alla grenar kommer att gås igenom. Det kommer renskrivas, rättstavas och specificeras.
Reglerna ska vara glasklara. Straffen för regelbrott ska vara ännu klarare. Upplägget för grenarna ska vara färdigt. Det ska inte finnas några jävla frågetecken! Vad vi vill ha är spel som flyter på utan knas, utan tjafs och utan fusk. Inte för att folk tjafsar och fuskar, men vi kommer tillämpa dödsstraff nästa år. Det pratas redan en jävla massa om nästa år, alla säger att vi måste börja planera så att det blir bra. Börjar någon planera!? NEJ! Därför tar jag hand om det, att gnälla. Jag gnäller och spyr galla över allt och alla! (I'm a poet and I don't even know it!)
Tanken är att det framöver ska växa fram jävligt noga planerade beskrivningar av grenarna, med utförande, redskap, regler och straff.

torsdag 16 augusti 2007

SSH-Tävlingsdagen

Så var det avklarat, för exakt en vecka sen hände det. Årets fetaste händelse!
På allmän begäran (okej d va Hein som ville veta) är det dags att uppdatera omvärlden (Hein) om vad som hände, hur det hände och varför det hände.
Efter båten, skitfulla, hem för att packa. Tigga lite skjuts och sen var man på väg igen. Kommunikationsproblem, lokationsproblem. Men vi handlade mat och kom till platsen. Bilarna stannade på storängens parkering (tror jag att den hette) därifrån väntade en 1½km lång promenad genom obanad terräng (grusväg) till campingplatsen. En promenad som normalt tar 15 minuter tog ungefär en timme. Varför? Packningen var mäktig, bärarna var mindre mäktiga. 12 plattor öl, en massa mat, tält, sovsäckar, rep, yxa, en hel arsenal med andra vapen, lite whiskey, lite rom and the list goes on. Det viktiga är iafl att Viktor fick bära! Det fick alla..jag också tyvärr t_T.
Jag och Micke kom först till campingplatsen, rätt givet med tanke på vår utmärkta fysik och vår gedigna överlevnadsträning. När vi lastat av vår packning återvände vi mot resterande för att hjälpa dem. Till vår stora fasa, eller fasa och fasa, förvåning, upptäckte vi att det dels verkar vara för många kommatecken i den här meningen och dels att champinjonerna hade tiggt skjuts.
Vem var den här mystiske mannen som skjutsade dem? Varför gjorde han det och vad ville han få ut av det? Har fått veta att han vill skära halsen av en av champinjonerna, tror det var Viktor - smelliest man in the world. Fast vad vet jag. Hans namn var lika märkligt som han - Odd, förmodligen pårökt, säkerligen småfull, men fortfarande en hyfsad chaufför. Dialogen i bilen gick till ungefär såhär: Vart ska ni då grabbar?
-En bit längre fram typ, tror det var en jävla stor myrstack där.
* En myrstack! EN MYRSTACK!? Varför sa ni inte det direkt!? Jag vet precis vart ni ska!
Han visste vart dom skulle, champinjonerna kom fram, lite mer utvilade än alla andra, men så är dom lite klenare också - vilket skulle visa sig i tävlingen.

JA! DET ÄR EN FETT SUBJEKTIV BLOG! DET ÄR MIN BLOG! JAG SKRIVER VAD JAG VILL!

Alla som inte hade sett stället innan gratulerade oss för ett utmärkt val av plats och lyfte på hatten, alla utom Kalle. Han gnällde som fan när han försökte smälla upp sitt tält i kolmörkret när han var snorfull, det gick men bara knappt. Fast sen spårade det ur totalt. Månen förföljde honom, den hoppade runt och vägrade vara stilla. Kalle hoppade efter och Viktor började också lacka på månen. Odd var bara lycklig.

Nu är det onsdag, det är dags förr SSH-games. Alla sover, Kalle är uppe tidigt, Tim går upp. Jarko kommer, sen Patrik eller Micke. Viktor fick man ju fan sparka upp ur tältet, men det är en senare historia. Tre rekordeliga unga män är uppe och vi behöver mat. Mecka lite ved och sen är elden ett faktum. Till frukost blir det korv, ägg och bacon. Äggen och baconet var proteinberikat med barr och grus från Kalles kniv som han släpade i marken och hackade allt med, det var tydligen inge vidare. Jag höll mig till korv. Haha, viktor den sopan, fick en "tallrik" serverad till sig i tältet. Det knastrade duktigt om den. Men sen visade han sig.

Det började bli dags att smeka igång SSH 2007!! Eftersom vi trots all minutiös planering hade åkt ifrån alla protokoll och all planering letade vi fram papper och penna för att försöka komma ihåg alla grenarna. Det var inte lätt, men det gick och ser ut som följer: (alla papper luktar fortfarande rök, brandrök)

4-ölsvepning
Stockstötning
Dead mans carry
Äggkastning
Terrängbana
Stenstötning
Dragkamp
Kast med liten jude..ehm bildäck
Skottkärra
Idioten
Blind mans öl
Ironman

Först ut 4-ölsvep. Lottdragning om vilka som ska lida först. Är inte säker, men tror det blev 2 skinheads och en orakad pung som drog det kortaste strået och fick börja. 1 minut och 12 sekunder tog det för dem att trycka i sig totalt 4 öl. Några spyor, massa gapskratt och succén var igång! Näst på tur var Champinjonerna som gjorde det på 1minut och 14 sekunder. med ÄNNU MERA SPYOR! tror det var här viktor spydde upp hela frukosten på burken så att det studsade i ansiktet på honom, vilket ledde till att han hade ägg i hela ansiktet och håret. Han la ribban. Sist, men inte lättast (tror jag) var det Matti&Nukanen vackrast av alla och det enda helblonda laget trodde givetvis att 1:12 inte var någon tid att slå. ACK VAD VI BEDROG OSS! Första ölen var ju inga problem. En megarap och sen var man redo för nästa. Sneglade lite på Jarko för att se hur han låg till. Han var inte klar med sin första, så jag tog det lite lugnt. En liten spya från hans sida och så ner med det sista av ölen. Andra ölen gick jäääävligt trögt. Vi vann inte. Vi kom sist: 2 minuter och 7 sekunder.
Kalle sög i sig bonusölen som att det var världens enklaste sak och vi gjorde oss redo för nästa gren.

En lagom rutten och myräten stock fick agera nästa grens redskap. Eftersom matti förlorade första fick vi börja andra. Vi gjorde hyfsat ifrån oss. Champinjonerna slungade iväg stocken med sådan vrede att den gick i 2 delar, en 1/4 lossnade. Men dom tyckte att skinsen skulle få leka med den mindre stocken och efter lite protester från Matti blev det så.
Champinjonerna vann. Matti kom tvåa och trots att dom hade mindre vikt att stöta kom skinsen sist. Viktor tog bonusölen, men han tyckte inte om den så han spottade, förlåt, spydde upp halva ölen i 2 omgångar, men han gjorde det på under 12 sekunder. Så det var game.

Dead mans carry - en gren där alal vill se Micke och Patrik i samma lag. Inte för att Micke väger speciellt mycket mer än mig eller Viktor, bara för att han ser ut att göra det. Det är en jävla stor volym va. Kommer inte ihåg så mycket av den här grenen, annat än att det var lite jobbigt.
Skinsen vann, Matti kom tvåa, champs kom sist. Bonusölen var inga problem.

Nu började det ösregna och det blixtrade och åskade som faaaaaan! Lyckligtvis befann vi oss nära ett träd på ängen vi stod på, så vi ställde oss under det för att undvika det värsta regnet. Ett gäng ryttare kom förbi och hånade oss för att vi stod under trädet, dom förstår inte. Ledarhästen var en riktig fjolla. kände rovdjuret i Jarko och vägrade gå förbi stocken som låg kvar på den lilla grusvägen. Låg även några burkar där som hästen var jääävligt rädd för.
SSH-Hästen 1-0. Regnet avtog och spelen fortsatte.

Äggkast.
Nu börjar vi känna igen Kalle. Han fumlar! Han missar att ta emot ägget på först kastet. The skins are out! Matti klarar några vändor men Champinjonerna imponerar och låter inte ägget gå sönder i första taget. (Plats för judeskämt.) Bonusölen var inga problem...tidsmässigt. Även fast misstänkt mycket spottades/spyddes upp.

Terrängbanan var ett skämt! sjukt improviserad, alldeles för kort men potentiellt livsfarlig ändå. Vi sparng från en superhal bergknalle, ner över vägen, upp till en annan superhal bergknalle där vi svepte en öl, sen tillbaka för att näste man skulle springa. Stafett liksom.
Ganska meningslös gren sådär, den borde vara längre, jobbigare och bättre. Matti vann, skinsen kom tvåa och chams förlora. Jag, Tim, försökte mig på bonusölen. fick en pinsam tid på 14 sekunder. Inte en droppe spilldes dock och burken var helt jävla tom. Respekt.

Stenstötning
Finns inte mycket att säga. Kalle börjar bli full, kommer inte ihåg nåt specifikt från grenen. man skulle ha varit där.. Champisarna vann, Matti tvåa, skinsen sist. Bonusöl sänktes i champinjonandan.

Tror det var lunch nu. NEj det var nog dragkamp först.

Dragkamp!!!
Förstod aldrig riktigt reglerna. Men Matti vann båda sina matcher, Champinjonerna förlorade båda sina, skinsen vann en o förlorade en. Matti vann. YAY! FINSK RÅSTYRKA!
Det roliga med grenen var att Kalle skyllde p åatt han ramlade när dom förlorade mot oss i Matti. Vi vann, även fast Kalle brutalt hade sparkat undertecknad i bröstet precis innan kampen. När han sen låg där på backen och andades ut gick jag fram för att kolla hur han mådde, men jag snubblade och råkade stampa honom i bröstet en smula. Så pass att han kvällen efter fortfaranade hade märken. That's what happens man. Clean yourself up!
Bonusölen ÄGDES! av TimJu i Matti. Nu var vi på gång!

Nu!! var det lunch. Viktor in och däcka i tältet, vi andra smekte en gourmetlunch bestående av korv. JArko var lite ledsen, det fanns ingen senap. Att inte ha senap på korven är som att simma utan vatten, eller nåt. Nästa år blir det senap till korven! Micke som hade med sig egen mat, för att han har lite känslig mage, plockade fram la piece the resistance. Vitlökssås. JArko blev lite gladare nu. Patrik fläkte upp en burk ravioli..tror jag..han gjorde det nån gång iafl. Vi mörschade den med yxan så det flög mat överallt. Slängde på burken på elden och sen var Patrik glad igen. Micke åt fisk tror jag. Eller ingenting alls. Han orkade nog inte spy upp fisk, kan förstå honom.

Ingen var speciellt sugen på att fortsätta med spelen efter lunch, men det skulle fortsättas. Däckkastning stod på tur.
Champisarna började med en bra prestation. Skinsen kom inte riktigt lika långt, mickes händer pallade inte trycket. Sist ut var Matti som slängde lika långt som champisarna!!!
OMKAST!
Matti först ut, Tim samlade tio tigrars styrka och skickade iväg däcket långt, långt bort. Jarko väckte rovdjuret i sig och gjorde en strålande insats. Behöver jag ens skriva att champinjonernas insats inte räckte till? NEj, Matti vann! Bonusölen var godkänd.

Skottkärra. Rolig gren. Micke såg inte helt stabil ut när han stapplade fram mot ölburken, men han blev törstig o drog i sig den fort som aldrig förr. Kalle stod redo på alla 4 sexigt svankandes och väntade ivrigt på att få Micke mellan sina ben. Han blev så exhalterad att han vobblade fram och sänkte sin öl. Protokollförarna var ganska fulla och hade inte superkoll på vart dom skrev up ptiderna, det enda jag kan säga att det var tajt på den här grenen, jävligt tajt har jag för mig. Men jag var full. Champisarna stod på tur och gjorde en stabil insats. Patrik sprang först, Viktor tog efter sin bror och svankade lika sexigt, vobblade inte lika fullt lika mycket och FUSKADE! handök mot ölen istället för att gå förbi den, vilket är det enda rätta enligt reglerna.
Matti öppnade starkt med en imponarande sprint av Jarko, han var framme vid sin öl på nolltid, svepte den bra fort och sen stapplade jag fram mot min burk o jag var bra mycket tyngre än jag vil lerkänna. hur som. VI VANN! Vi tog även bonusölen.

Idioten kommer jag fan inte ihåg nånting av
Skinsen vann, Matti kom tvåa, champinjonerna förlorade. Bonusöl o Kalle. D e givet. Tror han spydde som ett djur efter ölen. ligger en sten precis vid grusvägen. lyft på den så ser ni.

Blind mans öl. Allas favoritgren!
Champinjonerna var först ut. skitcoola med spejade simglasögon tog dom sig an cirkeln. Efter en del pilatesövningar, några tunnlar och krockar så hittade dom ölen. sög i sig dom och slutade på 2minuter och 50 sekunder.
Matti på tur. Har ingen aning om hur det såg ut, vet bara att vi klarade av det lite snabbare. det gick fort att hitta ölen. Jarko plockade 3 av 4..eller han tog nog alla 4, finsk fjälljägare, vad ska man säga. sluttid 2min 23 sek.
Skinsen, allas våra älskade skins. Finns en anledning till att man vill ha idioten sent i spelen - det är för att Kalle är så jävla full och grym på att hitta öl. In i ringen med dom. Plockar några öl först, emn tappar bort dom. Micke söker av hela cirkeln längs repet, men missar ölen som ligger där med nån centimeter. Kalle försvinner ut ur cirklen, dom börjar göra snöänglar och rulla runt, över varandra, under varandra. dom har 3 öl. tappar en. hittar den tredje. Letar febrilt efter den sista. Kalle håller praktiskt taget i den, men tar inte upp den. Micke missar den igen med någon centimeter. Kalle lägger sig på rygg och har den 5 centimeter ifrån huvudet men hittar den inte! efter mycket om och men, efter att ha slitit upp varenda grästuva hittar dom den. Dom har alla 4 och sveper dom. 6 minuter och 50 sekunder. Så JÄVLA rolig gren!
Tim missar bonusölen :(

Ironman! Nån fick för sig att det skulle var dubbla poäng på ironman. Alla sa okej. Jävla dum idé såhär i efterhand. MEn så blev det iafl.
Kalle full som ett as sänkte sina öl på nolltid, micke var inte heller dålig. strax över 2 minuter, eller om det var 1.44 tillome. Kalle var klar på 1 minut.
Champinjonerna fetägde och var klara på 1.33 eller nåt löjligt.
Det verkade rätt lovande för oss i Matti, vi hade potential att inte förlora grenen. Men så blev jag klar. Inga öl kvar. MASSA kolsyra som skulle upp.. Världens fetaste spya. fyfan. dagens första för mig. Alldeles orange. hela jävla tarmsystemet. Det gutturala vrålet tvingade Jarko att ta en paus från sitt drickande för att spy lite själv. Vi förlorade med några sekunder. några ynka jävla sekunder! Viktor klarade av bonusölen. Nästa år blir det nya regler för bonusöl tror jag.

Slutställningen:
Två skinnskalalr och en orakad pung: 39
Matti&Nukanen (vet inte om d stavas med u eller y): 44
Champinjonerna: 45

Grattis till Champinjonerna, nästa år vinner ni inte. Hämta pokalen och bjud mig på sprit!

fredag 10 augusti 2007

SSH-möte och förfest!

Men var börjar man!?

Årets SSH-fest började med ett möte på söndagen. Vi tänkte planera det sista och dricka några öl. Vi kom fram till bitarna lagom tills allting gick över styr och utvecklade sig till en dyngfylla. Viktor blev skitsne på kalle, och oss (mig och Patrik) för att Kalle limmade på "hans tjej". Micke hade långt tidigare lagt ner alla försök till att festa sen han insåg att han var hur full som helst. Allting slutade med att Micke drog hem tidigast, Kalle drog på efterfest med "viktors tjej", jag och Patrik fixade gratismat och bevittnade upptrappningen till ett homoslagsmål inne på Donken. Viktor tjurade.. men han var trött för att han skulle upp och tvätta på måndagen, nånting som han knappt lyckades med.
Kom i säng runt 4.30 tror jag, 7 står Kalle o bankar på mitt fönster så det är ju bara att släppa in honom. En slagen hjälte med händerna fulla av intorkad pasta cabonara och ketchup runt hela munnen stormar ner och lägger sig i min säng för att powernappa ett par timmar.

Nu är det måndag! Massor av saker som måste fixas innan kryssningen, det är sagt att vi ska vara där 17, innan dess var vi tvungna att inhandla en del grejer till spelen. Tidtagarur, simglasögon, ett FETT rep (36mm i diameter) och ett bildäck. Micke fixade däcket. Jag och Kalle fixade resten, Fan va stabila vi var den dan. Om Kalle hade fortsatt att imponera hade allting varit guld.

Bitarna är fixade, alla är i tid till båten, Viktor fortfarande skitsur verkar det som, med näsan nertryckt i en Gemmelbok. Mest sociala killen där alltså. In i hytten duscha byta om dricka öl dricka sprit dricka öl. Patrik blev kung på båten efter lite ölspel, and I skullfucked him.
Efter alldeles för mkt alkohol på alldeles för kort tid kom vi fram till att vi måste lotta lagen. De blev som följer:
Viktor - Patrik bildar "Champinjonerna"
Kalle - Micke Utgör "två skinnskallar och en orakad pung"
Tim - Jarko Är först "En sisu i bastun" Men sen "Matti & Nykanen"

Grym laguppställning, enda bittra var att jag blev mobbad ombord för att min lagkamrat Jarko inte var med, så jag sket i grabbarna och sprang omkring ensam för att festa ett par timmar här o där. Det blev tråkigt och jag förlät dem för att de mobbade mig, sen blev vi SKITFULLA!

Att vakna ombord på ett fartyg man varit skitfull på är inte jättetrevligt när man luktar död bäver i munnen och inser att alla andra kommer sova minst 2 timmar till, samtidigt som man är grymt törstig. Frukost! en kaffe och en halvliter vatten. Snäll som jag är köpte jag med mig vatten till mina hyttkamrater också...Stekarna i c-hytten fick fixa efter vatten, vem fan orkar gå ner till däck 2 för att folk är bakfulla liksom!? Mmm precis, vi bodde på däck 6. Efter några om och men fick vi liv i alla, Kalle köpte sig en ost och en salami till frukost och sedan var supandet i full gång igen. SKITFULLA igen (alla utom Patrik) inhandlar vi alldeles för mycket öl med massvis med skum och börjar leta oss bort från båten, vi får hjälp med att transportera ölen från båten av vår skogsguide. (Alla burkar fanns kvar efteråt!!) Vi går kilda vägar för att packa det sista inför SSH-spelen.