
Lite feedback på det här vore uppskattat. Borde någon gren göras om helt, eller tas bort? Har varit önskemål om fler fysiska grenar i nästa års upplaga.
Nuvarande grenar:
4-ölsvepning
Stockstötning
Dead mans carry
Äggkastning
Terrängbana
Stenstötning
Dragkamp
Kast med bildäck
Skottkärra
Idioten
Blind mans öl
Ironman
Alla grenar klockas av 2 tidtagare, om ingen opartisk domare finns tillgänglig fattas beslut om eventuella regelbrott och tveksamheter av de icke-tävlande lagen.
4-ölsvepning
Laget tilldelas 4 öl, 2 per lagkamrat.
Ölen öppnas innan grenen börjar, för att undvika att de går sönder när man under press försöker öppna dem.
När domaren räknat ned och börjat todtagningen börjar laget dricka.
Det gäller att på kortast möjliga tid få i sig ölen.
För att ölen ska räknas som godkänd får enbart skum finnas kvar när burken kontrolleras.
Om burken bedöms som icke godkänd läggs det på 10 straffsekunder (strafftiden kan diskuteras, men det ska svida.)
Stockstötning
Här gäller det att stöta en stock så långt som möjligt. Lagets sammanlagda distans utgör den slutliga distansen.
Stocken får stötas med vilken greppfattning den tävlande finner bekväm.
Stocken får inte rullas iväg. Landar den däremot och börjar rulla räknas det som ett godkänt kast.
Övertramp under 15 centimeter accepteras, men respekteras inte. Den tävlande kan räkna med att bli kallad fuskare.
Övertramp över 15 centimeter bestraffas med 2 meters avdrag.
Ingen tidtagning på denna gren.
Dead Mans Carry
En sträcka på 20 meter mätes upp. Denna sträcka ska laget springa. Ena lagkamraten springer sträckan med den andra på ryggen. Sveper en öl, som inte är för-öppnad. Sedan hoppar han upp och den andra lagkamraten springer tillbaka och sveper en öl.
Hela sträckan ska springas med lagkamraten på ryggen. Ramlar denne av måste man stanna för att åter hoppa upp. Endast en i laget får vidröra marken under 20-meters sträckan. Om bägge springer tillsammans läggs en strafftid på 10 sekunder till. Laget diskvalificeras från grenen om bägge springer hela sträckan.
Om den burne blir nedsläppt innan 20meters markeringen läggs en strafftid på 10 sekunder till. Man måste alltså springa förbi markeringen.
Om ölen inte godkänns läggs det till strafftid.
Äggkastning
Ett okokt ägg skall kastas mellan laget. Det lag som klarar längst distans utan att ägget går sönder vinner. Ganska enkelt. Borde det stå något mer?
Terrängbana
En bana på ca 600 meter mäts upp i terräng. Stafett. Laget springer från punkt A till punkt B där en öl skall svepas. Sedan tillbaka till punkt A för att näste man ska springa.
Tidstillägg för icke godkänd öl.
Tidstillägg för genvägar i terrängbanan.
Vid stafettbytet måste laget vidröra varandra, lämpligtvis med en high-five.
Stenstötning.
En sten skall stötas så långt som möjligt. Lagets sammanlagda distans utgör totalen.
Stenen får inte kastas, utan måste stötas.
Övertramp under 15 cm accepteras
Övertramp över 15 cm bestraffas med ett avdrag på 2 meter.
Dragkamp.
Utslagstävling. Alla lagen möter varandra i en dragkamp. Mittmarkeringen ska dras 3 meter över en markering.
Om ett lag förlorar alla matcher är laget ute. Det lag som vunnit över alla lag vinner grenen. Om det blir lika drar de 2 lagen om för att kora vinnarna.
(Utdrag från Svenska dragkampsförbundet: Det är t ex förbjudet att sitta ner, låsa repet vid kroppen eller flytta händerna på repet.)
Frågan är vilka av de reglerna vi borde anamma. Röstning?
Kast med bildäck.
Ett bildäck skall kastas så långt som möjligt. Lagets sammanlagda distans utgör totalen. Däcket måste kastas liggande, horisontellt. Om det ställer sig upp och rullar i landningen är det godkänt, och en trevlig bonus. Övertramp under 15cm accepteras. Övertramp över 15cm bestraffas med 2meters avdrag.
Skottkärra
Samma principer som i dead mans carry. En sträcka på 20 meter skall springas/gå skottkärra. Tappar man ena benet, eller båda stannar man och tar upp det. Det är bara tillåtet att ena personens händer, och andra personens fötter vidrör marken under sträckan. Benen får släppas ned först efter att händerna har passerat markeringen. Annars läggs en strafftid på 10 sekunder till sluttiden. På domarens kommando lyfts benen upp och tidtagningen och loppet börjar. Icke godkänd öl bestraffas med 10 sekunders tillägg.
Idioten
Här får vi ta ett allvarligt snack, för årets version var riktigt risig.
Blind mans öl
En cirkel läggs ut med hjälp av dragkampsrepet ca 4 meter i diameter. Det tävlande lagets får ögonbindel och snurras 10 varv samtidigt som 4 öl placeras i cirkeln. Det gäller för laget att hitta alla 4 öl. När alla öl har hittats får de börja dricka ölen. Tidtagningen börjar när laget befinner sig i cirkeln. Tidstillägg för icke godkänd öl.
Ironman
6öl skall svepas på kortast möjliga tid. samma regler som 4ölsvepningen.
3 grenar till behöver komma med. Seriösa förslag är alltid välkomna.
En genomgång av förslagen och en renskrivning borde göras på ett möte. Vi bör även ha en tävlingsöl-testarkväll. Kanske i samband med mötet?
1 kommentar:
såg precis inlägg, ska läsa igenom och ge kommentar inom kort ;)
Skicka en kommentar